Alles over je energiemeter & standen

  • Waarvoor betaal ik netbeheerderskosten?

    De netbeheerder onderhoudt alle apparatuur van het stroom- en gasnetwerk. De energienetwerken worden onderhouden, gerepareerd en ze zorgen voor de transport van stroom en gas. Hiervoor betaalt iedereen vaste kosten per maand, de netbeheerkosten. Deze verschilt per regionale netbeheerder. Om het makkelijk te houden betaal jij deze vaste kosten aan de energieleverancier. De leverancier zorgt dat dit bij de netbeheerderkomt. In de prijsopbouw van jouw maandbedrag vind jij het bedrag voor de netbeheerkosten van stroom en gas terug.

     

  • Wie is mijn regionale netbeheerder?

    Wil jij direct weten wie jouw netbeheerder is? Zoek dan hier met jouw adresgegevens in het EAN-codeboek. Mogelijke energiebeheerders voor jouw regio zijn Enexis, Stedin, RENDO, Liander, Coteq, Enduris, Westland Infra. Het komt ook voor dat er voor een stroom- en gasaansluiting twee verschillende netbeheerders zijn. Nederland kent hiernaast ook nog twee landelijke netbeheerders. TenneT beheert het landelijke stroomnetwerk en de Gasunie Transport Services zijn werkzaam voor het landelijke gasnetwerk.

  • Welke energiemeter heb ik in de kast hangen?

    Voor ons dynamische contract heb je een slimme meter nodig. Deze energiemeter wordt geïnstalleerd en onderhouden door jouw regionale netbeheerder en geeft automatisch de meterstanden door aan de netbeheerder en energieleverancier. Dat is wel zo makkelijk.

    Een slimme meter kan ook administratief uit staan, dan wordt het verbruik wel gemeten, maar niet verstuurd. In dit geval kan jij persoonlijk bij de netbeheerder de energiemeters aanzetten. In de meterkast hangt vaak een instructie van de netbeheerder in jouw regio.

    Er kan ook sprake zijn van een 1e generatie digitale energiemeter(s). Deze meters beschikken niet over de functie om meterstanden te versturen. Het plaatsen van een slimme meter is hier nog steeds relevant. Dit geldt ook zeker voor de oudste energiemeters die nog met draaischijven werken.

  • Wat moet ik doen bij een gas- of stroomstoring?

    Bel direct Het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom via 0800-9009. Via deze lijn bereik je het snelste de regionale netbeheerder voor een oplossing.

    Dit nummer is gratis en 24/7 bereikbaar voor spoedmeldingen.

  • Hoe neem ik de meterstanden voor stroom en gas op?

    Ben je klant bij ons dan heb je nu (of binnenkort) een slimme meter. Deze nieuwe digitale energiemeter wordt op afstand uitgelezen. Dit geldt voor de meterstanden van gasverbruik, stroomverbruik en de teruglevering aan stroomnet.

    1. De stroommeterstanden
      Ben je nog niet in het bezit van een slimme meter dan moet je zelf de meterstand(en) noteren wanneer deze worden opgevraagd. Vaak is dit maar 1x per jaar of als je bijvoorbeeld gaat verhuizen. De stroommeter kan 1 of 2 telwerken hebben. Als het er één is dan noteer je het aantal zonder de nullen die er voor staan. Hetzelfde geldt als je twee telwerken hebt. Het eerste telwerk (aangegeven met I/1 of 1.8.1) is voor het daltarief en de tweede telwerk (aangegeven met II/2 of 1.8.2) is voor normaaltarief.
    2. De gasmeterstanden
      Een gasmeter werkt hetzelfde. Het enige verschil is dat je de cijfers in het rood niet hoeft te noteren, dit zijn de decimalen achter de komma.
    3. De slimme meter
      Is er bij jou nog geen slimme meter geïnstalleerd maar wil je er wel één? Wanneer je klant wordt kan je direct voor een prioriteitsaanvraag kiezen.
  • Worden mijn meterstanden gedeeld met derde partijen?

    Absoluut niet. De data uit de slimme meter is alleen voor jou persoonlijk, de netbeheerder en jouw energieleverancier. De gegevens worden dus nooit zomaar gedeeld met andere partijen. Dit kan alleen voorkomen wanneer jij hier nadrukkelijk toestemming voor hebt gegeven.