Alles over ons dynamische energiecontract

  • Algemene vragen over het dynamische energiecontract

    Wat is een dynamisch energiecontract?

    Een dynamisch energiecontract noemen we ook wel een flexcontract. Het contract is maandelijks opzegbaar en maakt gebruik van de de werkelijke beursprijzen. Hierdoor is het niet alleen een voordelig contract, maar ook een eerlijk contract. Je hebt zelf grip op je energiekosten en betaalt nooit te veel.

    Wat zijn de voordelen van een dynamisch energiecontract?

    Een dynamisch energiecontract heeft meerdere voordelen:

    1. Gemiddeld gezien ben je goedkoper uit
      Door gebruik te maken van deze dynamische prijzen, ben je over het algemeen goedkoper uit. Ook als je energie op dezelfde manier blijft gebruiken. De afgelopen jaren lagen de dynamische prijzen namelijk 85% van de tijd onder de gemiddelde vaste prijs van de traditionele energiecontracten. Met ‘slim stroomverbruik’ kun je ervoor zorgen dat je nóg meer bespaart op je energierekening. Bekijk de actuele prijzen op onze website of in de app en stem je verbruik daar goed op af.
    2. Zekerheid in je maandlasten
      Bij 365energie hanteren we een vast voorschotbedrag. Zo voorkomen we dat je 's winters veel meer betaalt dan in de zomer. Elke drie maanden kijken we samen of je nog binnen je ingeschatte verbruik blijft. Zo voorkomen we dat bij moet betalen, maar ook dat je juist te veel betaalt.
    3. Maak écht gebruik van groene stroom
      De prijzen zijn het laagst als er veel stroom wordt opgewekt uit zon of wind. Verbruik je op die momenten de meeste stroom? Dan ben je niet alleen goedkoper uit, maar ook nog eens écht groen bezig. 
    4. Inzicht in verbruik
      Een dynamisch energiecontract kan ook helpen om inzicht te krijgen in je energieverbruik. Via Mijn 365energie of de app kan je jouw verbruik volgen. Hierdoor krijg je meer inzicht in je energieverbruik en kun je besparen op je energierekening.
    5. Maandelijks opzegbaar zonder boete 
      Bij 365energie neem je energie af zonder dat je vastzit aan een langdurig contract. Wil je van je energiecontract af? Geen probleem. Ons contract is altijd maandelijks opzegbaar. We geven je dus geen boete als je besluit je energie toch ergens anders af te nemen.

    Heb ik een slimme meter nodig?

    Voor dit contract heb je een slimme meter nodig. Het is bij een dynamisch energiecontract namelijk belangrijk om te weten hoeveel energie je precies verbruikt en wanneer. Anders is het niet mogelijk om je verbruik goed af te stemmen op de actuele prijzen. Met een slimme meter heb je inzicht in je verbruik, de momenten waarop je verbruikt en de apparaten waarmee je verbruikt. Met die informatie kan het besparen beginnen. Heb je geen slimme meter? Neem dan contact op met je netbeheerder. Zij kunnen je van een slimme meter voorzien.

    Doet de overheid iets aan de huidige energiesituatie?

    Sinds september 2021 zijn de gas- en stroomprijzen aan het stijgen. Dit heeft verschillende oorzaken. Maar de overheid heeft in 2022 belangrijke maatregelen getroffen:

    1. Januari 2022
      De belasting op stroom is verlaagd. De korting op energie is verhoogd. De vermindering energiebelasting is per 1 januari 2022 met €265 omhoog. Het totale bedrag van de korting wordt daarmee €824,77 per jaar.
    2. April 2022
      Vanaf april 2022 hebben huishoudens met een minimum inkomen recht op een eenmalige energietoeslag. Kijk voor meer informatie op de website van de overheid. Informatie van de Rijksoverheid - Rijksoverheid.nl .
    3. Juli 2022
      Per 1 juli 2022 verlaagt de overheid de belasting op energie (stroom, gas en stadswarmte) zal van 21% naar 9% gaan. Dit geldt voor een de periode van 1 juli tot en met 31 december 2022. Hier ontvangt iedere klant persoonlijk informatie over. Daarnaast worden alle contract vanaf dat moment berekend met een lager btw- tarief. Let op: de btw verlaging geldt maar voor een korte periode hierdoor kan het op de jaarrekening alsnog duurder uitvallen.

    Hoe vraag ik het dynamische energiecontract aan?

    Het aanvragen van het ons dynamische energiecontract kan helemaal online. Klik hier om dat te regelen. Lukt het niet? Dan mag je ook altijd contact opnemen via klantenservice@365energie.nl of 085-3037269.

  • Financiële vragen over het dynamische energiecontract

    Hoe is het tarief van het dynamische energiecontract berekend?

    Het tarief voor elektriciteit en gas dat je ziet op je contract is een geschat gemiddeld tarief. Dit tarief is gebaseerd op het verwachte gemiddelde tarief voor de komende 12 maanden, zowel voor elektriciteit als voor gas. Je kunt de tarieven ook vinden op je maandelijkse factuur. Het geschatte tarief op je contract is uiteraard hetzelfde als op je factuur (totdat je maandelijkse voorschotbedrag opnieuw wordt vastgesteld).

    Bij de prijsbepaling voor het dynamische energiecontract volgen we altijd de marktprijs. Het tarief wordt minstens maandelijks aangepast aan de meest recente markttrends. Dit betekent dat nieuwe contracten en hercalculaties van voorschotbedragen voor bestaande contracten altijd gebaseerd zijn op de meest actuele marktgegevens. Als de markttrends en verwachte gemiddelde prijsmodellen onvoldoende zekerheid bieden voor een realistische gemiddelde prijsbepaling, kunnen we ook historische tariefontwikkelingen gebruiken om tot een betrouwbaardere prijsbepaling te komen.

    We bieden iedereen persoonlijk inzicht in hun verwacht en werkelijk verbruik en verbruikskosten. Je kunt op elk gewenst moment de historische en actuele tarieven bekijken via je persoonlijke account. Zo weet je altijd hoe je ervoor staat en kun je direct zien of je energie en kosten bespaart, of juist meer verbruikt en hogere energiekosten maakt dan verwacht. Daarnaast herinneren we je minstens elke drie maanden om je werkelijke verbruik en kosten te vergelijken met de verwachte verbruikskosten en om indien nodig je maandbedrag aan te passen.

    Hoe wordt mijn maandbedrag bepaald?

    Je betaalt iedere maand een voorschotbedrag. Dit bedrag baseren we op (een inschatting van) jouw verbruik. Elke 3 maanden controleren we of dit nog klopt. Ook kan je dit bedrag altijd zelf aanpassen. Dit voorschotbedrag zorgt ervoor dat je in de wintermaanden niet opeens meer betaalt voor energie. Bij ons betaal je voor de werkelijke inkoopprijs, zonder winstmarges. Net als bij je huidige energieleverancier betaal je wel ‘vaste leveringskosten’. Dit is een vast bedrag per maand voor de aansluitkosten van stroom en gas. Zie het als abonnementskosten. Bij ons is dit €7 voor stroom en €7 voor gas. Daarnaast berekenen we een kleine, vaste inkoopvergoeding. Dit is voor bijvoorbeeld de transactiekosten die wij betalen om de energie voor jou in te kopen.

    Wanneer veranderen de actuele prijzen?

    Voor stroom veranderen de prijzen elk uur. Voor gas veranderen de prijzen elke dag. De gasprijzen voor de volgende dag zijn vaak aan het einde van de middag bekend. Alle actuele prijzen kun je terugvinden op onze website of in je persoonlijke omgeving.

    Wanneer worden de energieprijzen weer lager?

    De energieprijzen worden bepaald door veel verschillende factoren. Hierdoor wisselen de prijzen dagelijks. Helaas weten wij niet wanneer de prijzen weer lager worden. Juist daarom is het belangrijk om slim om te gaan met je energieverbruik. Daar helpen we je graag bij.

    Wanneer worden er opzegboetes in rekening gebracht?

    Wanneer jij een dynamisch energiecontract hebt, is het contract maandelijks opzegbaar zonder dat daar extra kosten voor in rekening worden gebracht.

    Vergoeden jullie de opzegboete van mijn oude leverancier?

    Wij bieden voordeel door energietarieven tegen de beursprijs te leveren. Wij zijn transparant over de prijsopbouw van een maandbedrag en komen niet stilzwijgend met verhoogde energietarieven nadat de contractduur is verlopen. Wij controleren jouw energie aanvraag op een einddatum van een lopend energiecontract en eventuele opzegtermijnen. Wij stellen jou dan hiervan op de hoogte. Zo willen wij opzegboetes voorkomen. Kies jij er voor om eerder uit het energiecontract te stappen bij jouw huidige energieleverancier, dan betaal jij zelf de opzegboete.

    Welke betaalmethodes zijn er mogelijk?

    Er zijn in principe twee mogelijkheden om facturen te betalen. Dat is via een handmatige iDEAL betaling of via een automatische incasso. Geen internet bankieren en wil jij een betaalverzoek ontvangen voor de allereerste betaling. Stuur een bericht naar één van onze supportmedewerkers. Vul nu het ticketformulier in.

    Hieronder worden alle methodes uitgelegd.

    1. Betaal met automatische incasso
      In de online aanvraag kies je voor betaalmethode 'Automatisch incasso' je vult hier ook jouw IBAN-nummer in. Elke maand proberen wij het maandbedrag af te schrijven. Lukt het een keer niet dan ontvang jij een herinneringsmail met een link naar een handmatige iDeal betaling om het bedrag alsnog te voldoen.
    2. Betaal handmatig met iDeal
      In de online aanvraag kies je voor betaalmethode 'Handmatige per factuur een iDeal betaling doen'. Elke maand sturen wij een factuurmail op. Hier kan jij direct de iDeal betaling met jouw bankaccount voldoen. 

    Waar kan ik mijn facturen inzien?

    We versturen alle facturen naar je opgegeven mailadres. Ook kan je al jouw facturen inzien via je persoonlijke omgeving.

    Hoe werkt de jaarrekening?

    Na elke twaalf maanden van energielevering ontvang jij een jaarrekening. De meterstanden in de jaarrekening zijn automatisch opgehaald uit jouw slimme energiemeter. Deze hoef je dus niet meer handmatig op te nemen en door te sturen. In deze jaarrekening staat de verrekening van alle betaalde maandbedragen en de werkelijke energiekosten van de afgelopen twaalf maanden. Wij hebben twee maanden vanaf de einddatum van een contractjaar de tijd om de jaarrekening af te ronden. Gemiddeld ontvangen wij na drie weken pas de definitieve jaarmeterstanden van de netbeheerder.

    Zijn je totale energiekosten lager dan de totaal betaalde maandbedragen? Dan is er sprake van een besparing en ontvang je geld terug. Zijn je totale energiekosten hoger dan de totaal betaalde maandbedragen? Dan is er sprake van een bijbetaling.

    Wij streven ernaar om vooral de grote bijbetalingen te voorkomen, door te starten met een passend maandbedrag en wanneer nodig een tussentijdse herberekening van jouw maandbedrag aan te bieden. Als je moet bijbetalen is jouw maandbedrag niet hoog genoeg geweest.

    Waar staat jouw jaarrekening? Log in op jouw persoonlijke omgeving en kijk bij je facturen. Wanneer je onze energielevering beeïndigd komt hier ook jouw eindrekening te staan.

  • Vragen over verhuizingen en wijzigingen

    Wat gebeurt er met mijn contract als ik ga verhuizen?

    Een energiecontract kan je meenemen naar je nieuwe adres. Wil je dit niet? Dan kan je ook overstappen naar een nieuwe leverancier. Ons dynamische contract is maandelijks opzegbaar. Heb je een vast contract? Dan brengt de leverancier vaak opzegboetes in rekening. Vraag dit na bij je huidige leverancier.

    Ik ga gasvrij wonen. Hoe kan ik alleen mijn gasaansluiting opzeggen?

    Wil je gasvrij gaan wonen en je gasaansluiting opzeggen? Dat is mogelijk! Je kunt de overeenkomst voor aansluiting en transport (ATO) met je netbeheerder opzeggen. Je moet zelf de verwijdering van je gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.

    De netbeheerder is verantwoordelijk voor het verwijderen van de gasmeter en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting niet meteen wilt laten verwijderen, kun je ervoor kiezen om de aansluiting gedurende maximaal 12 maanden te laten afsluiten. Na deze periode kun je zelf beslissen of je de aansluiting opnieuw wilt laten herstellen of definitief wilt laten verwijderen. Houd er rekening mee dat er kosten verbonden zijn aan het opnieuw aansluiten, die door de netbeheerder aan jou in rekening worden gebracht. Het verwijderen van je gasaansluiting is kosteloos. Het is echter belangrijk dat je actief een aanvraag indient voor de verwijdering via www.mijnaansluiting.nl en ons vervolgens laat weten vanaf welke datum je gasaansluiting wordt afgesloten door de netbeheerder. Op basis hiervan passen wij je energiecontract en maandbedrag aan.

    Kan ik mijn energiecontract omzetten naar enkeltarief?

    Wil jij liever een energiecontract met een enkeltarief voor stroom? In overleg kunnen wij het dubbeltarief (normaal- en daltarief) omzetten naar enkeltarief. Stuur ons een verzoek en één van onze medewerkers zal dit in orde maken.

    Kan ik de startdatum van mijn contract wijzigen?

    Ja, tot twee dagen voor de huidige startdatum van levering, kan jij contact opnemen om een nieuwe startdatum aan te vragen. Stuur ons een verzoek. En één van onze medewerkers zal dit in orde maken.

    Hoe kan ik mijn contract opzeggen?

    Je kunt je contract maandelijks opzeggen. Natuurlijk vinden we dit heel jammer, maar het is niet anders.

    1. Blijf je op hetzelfde adres wonen, maar wil je graag overstappen?
      In dat geval kan je doormiddel van het afsluiten van een nieuw contract bij de gewenste leverancier jouw huidige contract bij ons opzeggen. Jouw nieuwe leverancier zorgt voor de verder opzegging en afhandeling. Jij hoeft hier zelf niets voor te doen.
    2. Ga je verhuizen en wil je jouw contract opzeggen?
      Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe woning! Geef je opzegging in dit geval aan ons door via je persoonlijke omgeving. Geef hierbij aan wat de datum is dat je het contract wilt opzeggen en wat de reden van je opzegging is. Wij zullen je opzegging dan zo snel mogelijk verwerken.